Tot aan het voorjaar van 2017 is de Velsertunnel gesloten wegens werkzaamheden met als enige alternatief de Wijkertunnel. Regio Alkmaar vreest overvolle treinen op de trajecten Alkmaar-Haarlem en Alkmaar-Amsterdam en weet van het tekort aan materieel bij de NS. De Regio heeft daarom meermalen de NS benaderd.

De wethouders Verkeer & Vervoer van Alkmaar, Bergen, Castricum, Heerhugowaard, Heiloo, Langedijk en Uitgeest verzoeken de NS niet te korten op de naar verwachting drukkere trajecten, maar juist extra treinen in te zetten zo lang de Velsertunnel dicht is.

De NS heeft hierop aangegeven geen extra maatregelen te nemen, met name omdat de vervoerder met de nieuwe dienstregeling voldoende mogelijkheden ziet om deze mogelijke piek aan reizigers op te vangen.

Ook hebben de gemeenten en de Provincie veelvuldig met de NS over de nieuwe dienstregeling voor de Kennemerlijn gesproken. Zij zien verslechtering en ook een toename van reistijd voor veel reizigers, nu veel intercity's vervangen zijn door sprinters.

Op aangeven van Regio Alkmaar heeft ook het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (LOCOV), dat adviesrecht heeft over de onderhandeling over de dienstregeling, zorgen uitgesproken. Aan bod kwamen volle treinen, het schrappen van stops richting Amsterdam, de lagere treinfrequentie een de slechtere aansluiting op het streekvervoer.

De NS heeft na de diverse meldingen aangegeven nader onderzoek te gaan doen naar de Kennemerlijn, maar gaat niet verder in op het verzoek om extra materieel tijdens de sluiting van de Velsertunnel.

Pin It
Bekeken: 3177x
https://ee.itk.ac.id/data/