De Nationale ombudsman is een onderzoek gestart naar wethouder Oude Kotte en het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heerhugowaard. De aanleiding voor het onderzoek is een klacht van een inwoonster uit Alkmaar.

De meldster is gedeeltelijk arbeidsongeschikt en was eind 2015 door het UWV benaderd in verband met twee openstaande vacatures van schuldhulpverlener bij de gemeente Heerhugowaard. Dit was in het kader van de Participatiewet, die per 1 januari 2015 in werking is getreden.

Ze moest samen met twee andere sollicitanten meerdere keren op gesprek komen bij wethouder Oude Kotte, maar de wethouder kon of wilde steeds geen duidelijkheid geven over wat de baan nu precies zou inhouden. Wel liet hij weten dat de sollicitanten aan een interview met het Noordhollands Dagblad zouden moeten meewerken. De sollicitanten waren hierdoor enigszins verbaasd, maar gingen ervan uit dat ze tegen de tijd dat het interview zou moeten plaatsvinden al een baan zouden hebben gekregen. Het werd de sollicitanten echter niet duidelijk gemaakt waarom dat interview onderdeel van de sollicitatieprocedure was.

Tijdens een sollicitatiegesprek van de meldster bij de griffie van de gemeente Heerhugowaard kreeg ze echter van een van de leden van de sollicitatiecommissie te horen dat die wel verbaasd was dat zij op gesprek mocht komen aangezien de gemeente Heerhugowaard al lange tijd een sollicitatiestop heeft en het dus erg moeilijk uit te leggen zou zijn aan de rest van het personeel.

Op de dag dat het interview met het NHD zou plaatsvinden had de wethouder nog geen duidelijkheid voor de sollicitanten over de functie die ze zouden krijgen. Hij gaf volgens de meldster als verklaring dat de afdeling Human Resources dwars zou liggen. Ze schrijft in haar klacht aan de Nationale ombudsman onder andere dat ze dat vreemd vond aangezien die afdeling toch betrokken zou moeten zijn bij het opstellen van vacatures en dat ze inmiddels steeds meer het gevoel kreeg van “hier worden niet mijn belangen gediend, maar die van de wethouder’”.

Ze schrijft dat ze bovendien meer en meer de indruk kreeg dat de wethouder de zaak zag als “als een leuk spelletje om zijn tijd als wethouder mee door te komen” en dat hij ermee wilde laten zien "hoe goed hij wel niet was". Toen de wethouder aankondigde dat het tijd was voor het interview liet de meldster weten dat ze niet wilde meewerken, maar de wethouder reageerde volgens haar met “voor wat, hoort wat”. Daarbij was ze inmiddels ook geschokt doordat de wethouder zonder toestemming van de sollicitanten vertrouwelijke en persoonlijke informatie besprak waar de journalist bij was.

Uiteindelijk is ze over de hele kwestie in beroep gegaan bij de Nationale Ombudsman, die nu een onderzoek heeft ingesteld. De klacht is bijzonder omvangrijk geworden; de belangrijkste punten zijn dat de meldster een volstrekt onduidelijke sollicitatieprocedure voorgeschoteld kreeg en dat haar was voorgespiegeld dat ze zeker een baan zou krijgen terwijl het eigenlijk hooguit een stage was, en het feit dat de wethouder de sollicitanten niet leek te willen helpen “omdat dit maatschappelijk gezien belangrijk is, maar om er zelf beter van te worden”.

 Bij navraag geeft de persvoorlichter van de gemeente Heerhugowaard aan dat de gemeente heeft besloten om niet op vragen rond het onderzoek te reageren omdat de zaak "onder de Ombudsman is”. De gemeente wil eerst de vragen die de Nationale ombudsman in het kader van het onderzoek aan het college heeft gesteld beantwoorden. De redactie van het NHD wil desgevraagd ook geen commentaar geven op de zaak.

Pin It
Bekeken: 4641x
http://perizinan.bulelengkab.go.id/products/rahasia-slot-mahjong/ https://e-starlitbang.tapinkab.go.id/maxwin-pg-soft/ https://e-starlitbang.tapinkab.go.id/mahjong-gampang-menang/ https://sisdata.unpak.ac.id/uploads/sgacor/ https://ee.itk.ac.id/data/