Gemeente Dijk en Waard haalt vanaf oktober grof huisvuil op bij inwoners thuis. Hiervoor kan een afspraak gemaakt worden via de digitale Afvalwijzer. De nieuwe dienst is een proef die tot en met maart 2023 duurt. De gemeente verwacht dat er zo minder zwerfafval op straat belandt, afval beter gescheiden wordt en kosten worden bespaard.

Voorheen konden inwoners een afspraak maken en hun afval aan straat zetten. Het werd daarna door de gemeente opgehaald. In de praktijk blijkt dat afval aan de weg een aanzuigende werking heeft. Het komt regelmatig voor dat andere inwoners afval bijplaatsen en dat het rond gaat zwerven. Ook moet de gemeente vaker routes rijden omdat ze hierdoor meer afval ophalen dan verwacht. In de nieuwe situatie bewaren inwoners het afval bijvoorbeeld in huis, op de oprit of in de tuin totdat gemeentemedewerkers langskomen om het op te halen. Ongeveer een half uur van tevoren laat de chauffeur weten hoe laat men voor de deur staat.

De huidige manier van ophalen, zorgt voor onvoldoende afval dat herbruikbaar is. Daarom start de gemeente met het gescheiden ophalen van grof afval. Bijvoorbeeld witgoed, hout of meubilair worden op verschillende dagen opgehaald. Inwoners die verschillend afval aanbieden, moeten daarvoor meerdere afspraken maken. Het verwerken van afval is de afgelopen jaren fors duurder geworden. Door beter te scheiden, kunnen de kosten voor inwoners en gemeente zo laag mogelijk gehouden worden.

Inwoners kunnen makkelijk een afspraak maken via de digitale Afvalwijzer door in te loggen met een postcode en huisnummer. Dit kan via mijnafvalwijzer.nl of via de app. Deze is te vinden in de Google Play Store de Apple App Store.

Zelf grof huishoudelijk afval langs brengen blijft natuurlijk mogelijk. Dit kan gratis bij één van de gemeentelijke afvalscheidingsstations. Deze zijn te vinden aan de Beukenlaan 25 te Heerhugowaard en Berrie 8 te Oudkarspel. De openingstijden zijn maandag t/m zaterdag 8.00-16.00 uur. Welk afval wel of niet te scheiden is, valt te lezen op dijkenwaard.nl/afval.
Pin It