De gemeente Alkmaar wil trekkers en andere landbouwvoertuigen toegang geven tot delen van de provinciale wegen rond Alkmaar. Dit om gevaarlijke situaties voor fietsers en wandelaars op polderwegen te voorkomen en om dijken te ontlasten. Die kunnen het gewicht van de steeds groter en zwaarder wordende landbouwvoertuigen niet altijd aan.

Het voorstel van de gemeente aan de provincie is er dankzij de werkzaamheden aan de N243, de provinciale weg door onder meer de Schermer. Het landbouwverkeer werd tijdelijk omgeleid via de N242 en de N194 en 'dat beviel eigenlijk prima', concludeert het college van Alkmaar. Agrariërs hoefden zich daardoor niet met hun grote voertuigen door de dorpskernen en stad te manoeuvreren. "Woningen die langs zo'n weg of dijk staan, hebben last van trillingsgeluid. Ook sluit de infrastructuur van dorpen steeds slechter aan op de groter wordende machines", volgens wethouder Robert te Beest

Ook LTO dringt al langer aan op een ontheffing voor landbouwverkeer op provinciale wegen. Landbouwverkeer in de bebouwde kom en op smalle polderwegen zorgt naast overlast ook voor ongelukken, soms met fatale afloop. Begin november overleed een 68-jarige man uit Schoorl na een aanrijding met een tractor op de fiets. Er is samen met LTO een uitnodiging naar de provincie verstuurd om de routes en wegen voor een ontheffing te verkennen.

Niels Zuurbier van LTO laat mediapartner NH Nieuws weten blij te zijn dat er na jarenlange gesprekken met de gemeente beweging komt in de plannen. "We willen de Ring Alkmaar al heel lang openstellen voor landbouwverkeer. De renovatie aan de Leeghwaterbrug was een mooi moment om te zien of het ook werkt. De doorstroming verslechterde niet en er zijn geen voorvallen geweest, dus eigenlijk houdt niets het meer tegen."

Volgens Zuurbier, ijsbergsla- en spitskoolteler uit Heerhugowaard, zal de ontheffing een hoop levens redden. "Het is onverantwoord met zulke grote voertuigen door de binnenstad en dorpen te rijden. Niet alleen de nabestaanden, maar ook mijn werknemer is getekend voor het leven als hij op zijn trekker iemand doodrijdt. De meeste ongelukken gebeuren in de bebouwde kom. Gelukkig ziet de lokale politiek dat nu ook in."

Hij verwacht nog wel wat struikelblokken bij de Provincie en vooral Rijkswaterstraat. "Ambtenaren zijn vaak halsstarrig, zeggen dat het niet kan, maar nu is bewezen dat het wel kan. Het wordt tijd dat ze eens uit die ivoren toren komen. De dossiers niet steeds doorschuiven, maar nu echt eens doorpakken om de verkeersongevallen terug te dringen."

Dat het niet kan, gaat volgens Zuurbier ook niet meer op. "De nieuwe verkeerswet schrijft voor dat landbouwverkeer in principe gebruik mag maken van N-wegen. Op sommige stukken is het beter gebruik te maken van een parallelweg, maar om de stad heen ligt een driebaansweg en dat is genoeg om ook landbouwverkeer toe te laten. Er rijdt nu zoveel door Heiloo, Egmond en de Alkmaarse binnenstad. Dat moet echt stoppen."
Pin It
Bekeken: 2058x
https://ee.itk.ac.id/data/