In het kader van de Europese subsidie om drie tunnels onder het spoor te leggen, hebben de gemeenten Dijk en Waard, Alkmaar, Zaanstad en de Vervoerregio Amsterdam een samenwerkingsovereenkomst ondertekend. Bovendien heeft Dijk en Waard als eerste EU-subsidie aangevraagd voor de realisatie van de tunnel voor de Zuidtangent, en ook een fiets- en voetgangerstunnel bij de Stationsweg.

In oktober verkregen de vier partners 3,4 miljoen euro EU-subsidie om nader onderzoek te doen voor de ondertunneling van de Helderseweg in Alkmaar, de Zuidtangent in Heerhugowaard en de Guisweg in Zaandijk. Via de Green Deal ondersteunt de Europese Unie OV-projecten en de ontwikkeling van het Hoogfrequent Spoor op de zogenoemde Zaancorridor sluit daar goed bij aan. Niet alleen wordt zo het reizen per trein gestimuleerd, ook wordt de CO2-uitstoot verlaagd door de doorstroming van het wegverkeer flink te verbeteren.

De volgende stap in het proces is het bemachtigen van EU-subsidie voor de uitvoering van de spoorprojecten. Dijk en Waard heeft inmiddels een aanvraag ingediend voor de ondertunneling van de Zuidtangent en meteen ook een tunnel voor fiets- en wandelverkeer bij de Stationsweg. Halverwege dit jaar wordt bekend of de subsidie wordt toegekend. (foto: AG Heeremans Photography)

De Nederlandse overheid wil het reizen per trein verbeteren en heeft hiervoor het programma ‘Hoogfrequent Spoor’ ontwikkeld. Op trajecten met veel reizigers moeten vaker treinen gaan rijden, maar dat gaat niet zonder verbeteringen aan het spoor. Vooral spoorwegovergangen zijn knelpunten. Telkens als een trein passeert moet het wegverkeer wachten. Ook moeten machinisten bij meerdere overgangen hun snelheid matigen.
Het traject tussen Alkmaar en Heerhugowaard maakt geen deel uit van het programma Hoogfrequent Spoor (Dijk en Waard wil wel graag aansluiting), maar ook hier zullen meer treinen gaan rijden, omdat ten noorden van van Station Heerhugowaard een opstelplaats zal komen.

Pin It
Bekeken: 1289x